03 Серпня 2021

Оптимізація збиральної кампанії

Причепи-перевантажувачі – проміжна ланка між комбайном і транспортним засобом. Їх важливу роль у логістичному ланцюжку усвідомило багато аграріїв. Однак хітом продажів цей вид техніки поки не став. Можливо, все ще попереду?

Причепи-перевантажувачі для зерна, насіння та добрив стали першими транспортними засобами, які виконують роль проміжної ланки в логістичному ланцюжку від поля до складу і в зворотному напрямку. З появою цього виду техніки десятиліття тому здавалося, що еволюціонувати таким рішенням, власне, нікуди. Однак не варто було так думати: причепи-перевантажувачі постійно вдосконалюються і відтак завжди залишаються на сучасному рівні розвитку.

Причепи-перевантажувачі допомагають оптимально використовувати потенціал сучасних високопродуктивних комбайнів. Оснащені шинами, які бережно впливають на ґрунт, вони особливо придатні для роботи в полі. За їх допомогою обмолочений урожай доставляють до межі поля, де потім швидко вивантажують у вантажний автотранспорт, що доставляє вантаж до пункту призначення дорогами загального користування.

Завдяки можливості вивантаження під час руху по полю продуктивність зернозбиральних комбайнів значно зростає, внаслідок чого забезпечується їх максимальне завантаження, зростає ефективність.

АНАЛІЗ РИНКУ

Збільшення загального попиту на продукти харчування і постійне зростання площ під зерновими форсують зростання поширення причепів-перевантажувачів. Вільфрід Фехнер з Інституту аграрних наук при Галле-Віттенбергському університеті імені Мартіна Лютера за власними розрахунками встановив, що завдяки використанню одного причепа-перевантажувача можна очікувати збільшення продуктивності в збиральну кампанію на 10-20%. Тож не дивно, що на такі причепи зберігається стабільний попит. Позитивний його розвиток в останні роки реєструє компанія Hawe-Wester, причому ця тенденція характерна для більшості європейських країн.

У компанії Fliegl виходять із того, що розмір сільгосппідприємств у майбутньому буде зростати, і це дає привід прогнозувати збільшення обсягу продажів у перспективі.

А ось керівник групи з маркетингу компанії Horsch Міхаель Браун характеризує ринок причепів-перевантажувачів як міцний і сталий, тому, на його думку, помітних змін у цьому сегменті найближчим часом очікувати не варто.

Ще один німецький виробник причепів-перевантажувачів – компанія Annaburger констатує, що попит на цей продукт визначається рівнем урожайності зернових у тому чи іншому регіоні. В цілому ж у країнах ЄС Annaburger реєструє абсолютно позитивний розвиток попиту на зазначений вид причепів.

ЕВОЛЮЦІЯ ПРИЧЕПІВ-ПЕРЕВАНТАЖУВАЧІВ

Прагнення сільгоспвиробників до оптимізації та згладжування сезонних пікових навантажень за рахунок застосування мінімальної кількості одиниць більш потужної та великої техніки все ще зберігається. Вимоги щодо збільшення продуктивності висуваються, в тому числі, й до причепів-перевантажувачів. Це, схоже, стало відправною точкою їх суттєвої еволюції в останні роки.

Приблизно десять років тому середня продуктивність операцій із перевантаження зерна становила приблизно 600 т/ год. Зі збільшенням розмірів господарств знадобилися рішення, які дали б змогу зберігати виробничі витрати на низькому рівні й водночас залишатися в межах рентабельності. За роки досвіду середня продуктивність причепів при перевантаженні збільшилася в середньому в два рази, і, як вважають експерти, максимуму тут ще не досягнуто.

Сучасне суспільство висуває нові вимоги до агровиробництва і його прозорості. Саме тому однією з важливих характеристик сучасних причепів-перевантажувачів є їх «здатність» до документування операцій, яка дає змогу простежити походження сільгосппродукції. Для цього, зокрема, компанія Fliegl пропонує систему Tracker, що фіксує в документах весь ланцюжок транспортування врожаю з поля до зерносховища. Лінійка причепів-перевантажувачів цього бренду містить шість моделей, ємність яких досягає 45 куб. м, а швидкість вивантаження – до 10 т/ хв. Такою пропозицією компанія Fliegl відреагувала на підвищення продуктивності зернозбиральних комбайнів: більші обсяги відвантаження зерна з бункера потребували й більшої місткості причепів-перевантажувачів.

Шасі причепа Рronar Т740 має тандемну підвіску з параболічними ресорами. Відстань між осями 1810 мм. Задня вісь причепа керована
Шасі причепа Рronar Т740 має тандемну підвіску з параболічними ресорами. Відстань між осями 1810 мм. Задня вісь причепа керована

«Дійсно, для адаптації до дедалі більшої продуктивності комбайнів потрібні велика місткість причепів і менший час на їх вивантаження, – коментує Віктор Ріпке з відділу збуту компанії Bergmann. – Також опційно має бути доступне використання причепів-перевантажувачів не тільки в полі, а й на дорогах. Важливе значення має можливість виконання робіт із доставки та вивантаження насіннєвого матеріалу й мінеральних добрив. Гнучкість застосування таких причепів забезпечується наявністю поворотного вивантажувального шнека. Комплектація великих причепів доповнюється вбудованими вагами і автоматизованою системою обліку даних щодо перевантаження».

Розмірковуючи про еволюцію причепів-перевантажувачів, менеджер з експорту компанії Annaburger Франк Кірхнер поряд зі зростанням продуктивності комбайнів називає ще один чинник, який спровокував підвищення вантажопідйомності та продуктивності причепів, – обмежений кадровий ресурс: у господарствах бракує професіоналів, здатних виконувати роботи в полі. Фахівець вважає, що з плином часу більшої значущості при ухваленні рішення про придбання причепа-перевантажувача набуватимуть такі чинники, як наявність в комплектації ваг і систем управління перевантаженням. «Можливо, в найближчому майбутньому і пробовідбірники стануть складовою частиною причепів-перевантажувачів, адже виробництво продукції потрібно буде простежувати аж до поля, з якого її отримали», – позначає потенційні перспективи розвитку цього виду техніки Ф. Кірхнер.

Збільшення місткості причепів-перевантажувачів і оснащення їх додатковими видами обладнання змушують переглянути питання впливу на ґрунт транспорту, що стає набагато важчим. Саме тому багато виробників уже переводять свої причепи-перевантажувачі на гусеничний хід.

«Використання гусеничних рушіїв на причепах усіх категорій дасть змогу захистити ґрунт від шкідливого впливу, – вважає Лутц Маніг із Hawe-Wester. – Гусеничний хід – один із трендів технічного розвитку причепів-підбирачів. Наступні тренди – це можливість організації управління через систему ISOBUS, використання телеметрії, автоматизованих систем обліку та передачі даних щодо зібраного врожаю безпосередньо до програми управління господарством».

Завдяки використанню причепа-перевантажувача можна збільшити продуктивність при збиранні врожаю до 20%

Що залишається незмінним, так це те, що всі покупці та клієнти, називаючи причепи-перевантажувачі ключовими елементами логістичного ланцюжка в господарствах, як і раніше, вимагають максимальної надійності та довговічності цього виду техніки.

КОЛЕСА ЧИ ГУСЕНИЦІ

Однією з початкових ідей використання причепів-перевантажувачів було скорочення шкідливого впливу на ґрунт за допомогою мінімізації або виключення заїзду вантажного автотранспорту на поля. Спеціальні шини та регулювання тиску в них були головною перевагою причепів-перевантажувачів. Розвиток ринку сільськогосподарських шин, розробка їх нових моделей зробили можливим оснащення сучасних причепів-перевантажувачів спеціальними широкими шинами, що дають змогу переміщатися по полю з низьким тиском у них і тим самим уникнути згубного впливу на ґрунт навіть при істотному збільшенні ваги техніки, пов’язаному з її еволюцією.

«Шини з великою площею контакту, в тому числі флотаційні шини, на яких можна пересуватися при дуже низькому тиску в них (0,8 бар), є чудовою альтернативою, – вважає Франк Кірхнер із Аnnaburger. – На трасах і дорогах їх знесення набагато нижче».

Які шини встановлювати на причіп-перевантажувач – визначається, однак, умовами експлуатації в конкретному господарстві.

Незважаючи на появу широкої пропозиції флотаційних шин на ринку, гусеничний хід претендує на право називатися «реальною альтернативою» колісному і в сегменті причепів-перевантажувачів. Дедалі частіше на чільне місце аграрії ставлять збереження ґрунтової родючості та підтримання ґрунтової структури. «Перевзуваючи» самохідну техніку в гусениці, вони вже звертають увагу й на рішення для причіпних одиниць.

«Свій Titan UW ми пропонуємо як на колісному, так і на гусеничному ходу, – коментує Міхаель Браун із Horsch. – І незважаючи на те, що використання гусениць пов’язане з великими витратами, ми спостерігаємо зростання попиту саме на гусеничні моделі. У плані щадного впливу на ґрунт і оптимального розподілу ваги тут ще є величезний потенціал».

Titan UW бренду Horsch висота вивантаження 4,6 м, місткість – 34 куб. м. Діаметр розкладного гідравлічно вивантажного шнека становить 600 мм
Titan UW бренду Horsch висота вивантаження 4,6 м, місткість – 34 куб. м. Діаметр розкладного гідравлічно вивантажного шнека становить 600 мм

При загальній «гусенизації» сільгосптехніки цікавою видається позиція компанії GMB Güstrower Maschinenbau GmbH. Свої причепи-перевантажувачі виробник вирішив поки не ставити на гусениці, обґрунтовуючи своє рішення тим, що досі ніхто не знає жодного гусеничного рушія, який був би оснащений гальмівною системою, схваленою до використання при русі техніки зі швидкістю 25 км/ год або 40–50 км/ год. До того ж на гусеницях розвернутися на обмеженій площі проблематично, нагадують у компанії.

«Загалом розробка причіпної техніки на гусеничному ходу в Європі ще в зародковому стані, – наголошує Лутц Манінг із Hawe-Wester. – А ось у США, наприклад, це стало вже майже стандартом. Тому наша компанія пропонує для причепів системи на базі змінних шасі. Це робиться для того, щоб можна було кілька разів за сезон використовувати поки що дуже дорогі гусеничні рушії. Так, в кооперації з Claas Industrietechnik ми пропонуємо шасі Hawe WPS 22 ТТ, на які можуть встановлюватися гусеничні рушії від самохідної техніки Claas Terra Trac».

АВТОНОМНІ СИСТЕМИ

Розмови про автоматизацію виробничих процесів у сільському господарстві не можуть лишити осторонь і тему використання причепів-перевантажувачів. Водночас у тих же США перші автономні мультитранспортні системи, використання яких базується на ройових технологіях, вже проходять випробування, і відбувається це таким чином. Одне велике поле збирають кілька комбайнів. Як тільки бункер комбайна наповнюється, його оператор через термінал управління або планшетний комп’ютер відправляє вимогу про подачу одного з багатьох автономних тракторів, агрегатованих із причепом-перевантажувачем. Системне програмне забезпечення активує зчеплення, розташоване поблизу, і автономус самостійно під’їжджає до комбайна, приймає зерно і транспортує його до найближчого вантажного автотранспорту, що чекає на краю поля.

Читати по темі: Сучасні рішення для внесення рідких мінеральних добрив у прикореневу зону

Автоматизація, безумовно, стане одним із наступних кроків розвитку, вважає більшість представників галузі. Як перспективний цей напрям оцінюють навіть попри те, що робота автономної зчіпки в одному рої потребує розробки та прийняття цілого масиву єдиних стандартів і каналів передачі даних з безперебійним функціонуванням. Потім будуть потрібні ще узгодження «на місцях» із подальшим отриманням дозволів та позначенням відповідальності.

ДОЦІЛЬНІСТЬ І ЕКОНОМІЧНІСТЬ

Отже, причепи-перевантажувачі мають низку плюсів, та чи завжди виправдане їх використання? Фахівці стверджують, що це однозначно доцільно навіть при роботі в полі мінімальної кількості комбайнів. Вільфрід Фехнер з Інституту аграрних наук розкриває економіку питання: «Якщо в полі задіяно всього лише один комбайн середньої продуктивності, то передача транспортній компанії зобов’язань із перевезення зерна на вантажному автотранспорті буде нерентабельною. Середня продуктивність обмолоту, наприклад 20 т/ год, призводить до тривалого простою транспорту на завантаженні. Вантажний автотранспорт через «прив’язку» до поля витратить на це більше ніж годину. Залучення в такій ситуації лише одного причепа-перевантажувача дасть змогу значно скоротити час простою вантажного автотранспорту, оскільки причіп можна буде використовувати як своєрідне проміжне сховище. І це допомогло б організувати економічно доцільну логістику».

Навіть при роботі малопродуктивних комбайнів, невеликий бункер яких наповнюється досить швидко, економічно доцільно використати допомогу причепа-перевантажувача, вважають економісти. Віктор Ріпке з компанії Bergmann серед інших переваг використання «причепа-посередника» називає можливість організації місць вивантаження зерна в будь-якій точці поля, що важливо, коли подача вантажного автотранспорту обмежена.

Причіп-перевантажувач Fliegl ULW 40 поставляється з ISOBUS-сумісним пристроєм контролю роботи і руху заднім ходом. Його ємність становить 40 куб. м, швидкість вивантаження – до 450 т_ год
Причіп-перевантажувач Fliegl ULW 40 поставляється з ISOBUS-сумісним пристроєм контролю роботи і руху заднім ходом. Його ємність становить 40 куб. м, швидкість вивантаження – до 450 т_ год

Таким чином, особливості логістики доповнюють низку переваг використання причепів-перевантажувачів слідом за їх дбайливим впливом на ґрунт. Наступні плюси – скорочення витрат дизельного палива і можливість використання потенційної продуктивності зернозбиральних комбайнів повною мірою. Крім того, не варто забувати, що в господарствах із невеликим транспортним плечем і в разі необхідності причіп-перевантажувач може виступити в ролі вантажного автотранспорту. Саме тому майже всі моделі причепів серії ULW компанії Hawe вже допущено до переміщення дорогами загального користування. І не лише їх.

Окремо варто сказати про різноманітність робіт, на яких можуть бути задіяні причепи-перевантажувачі. Доставка добрив і насіння навесні або восени до посівних агрегатів дасть змогу суттєво розширити межі їх використання й водночас підвищити ефективність експлуатації техніки цього виду.

НА ЗАВЕРШЕННЯ

Залучення причепів-перевантажувачів у збиральні кампанії забезпечує збільшення продуктивності та сприяє скороченню витрат виробництва, обіцяють рекламні проспекти виробників цього виду причепів. І ці обіцянки не голослівні, що підтверджують розрахунки: з використанням на доставці зерна від комбайна до краю поля причепів-перевантажувачів продуктивність можна збільшити на 20%. За сприятливих умов – навіть більше. Але для цього не тільки причіп-перевантажувач має працювати на повну силу – слід забезпечити безперебійне функціонування всього логістичного ланцюжка, від комбайна до зерносховища.

Юлія Зайтц, Agrartechnik, Німеччина

Опубліковано в журналі “Агроном”, 2021

Найсвіжіші матеріали читайте в журналі «Агроном». Слідкуйте за головними агрономічними новинами на нашій сторінці у Facebook та каналі в Telegram

СТАТТІ ПО ТЕМІ

Помилки при виборі жаток для зернозбиральних комбайнів

Збирання врожаю на полі починається з жатки....

Як пришвидшити посівну і не втратити в якості

Разом зі щорічним розширенням посівних площ під...

Що пропонували українським аграріям на «АГРО 2021»

Міжнародна агропромислова виставка «АГРО», яка щороку традиційно...

Погода

Kyiv
чисте небо
17 ° C
18.2 °
14 °
73 %
0.5kmh
0 %
Вт
25 °
Ср
27 °
Чт
30 °
Пт
28 °
Сб
23 °