ТД «Киссон» існує на ринку понад 20 років і відомий як вітчизняний виробник широкого спектру добрив і субстратів. Але на цьому компанія не зупинилася – два роки тому поряд з основними виробничими потужностями у Запоріжжі ТД «Киссон» створив демокомплекс, де показує, наскільки дієвими можуть бути добрива та субстрати в реальних умовах.
Демокомплекс – ефективно реалізована концепція інноваційного майданчика для сортовипробовувань, передкомерційних дослідів і аналітики врожаю із власною лабораторією та комплексним агрономічним обслуговуванням, який самі аграрії називають проєктом майбутнього.
Про виникнення ідеї його створення, перші результати та плани – розповіли директор ТД «Киссон» Леонід Гальченко і головний агроном демотеплиць Михайло Можаровський.
Агроном: Розкажіть про демокомплекс ТД «Киссон». Які його масштаби, чим він унікальний?
Леонід Гальченко: Створення демокомплексу стало новою віхою в розвитку компанії. До цього нас спонукали клієнти, які прагнули на власні очі переконатися, як ми впораємося з тими завданнями, які постають перед ними щодня.
Такий формат забезпечує постійний діалог з аграріями, ми краще розуміємо їхні потреби та отримуємо фідбек. Відчуваємо, як змінюються потреби, які запити стають більш актуальними. Отже, можемо правильно і вчасно реагувати на запити ринку.
Михайло Можаровський: Мета ТД «Киссон» – створення продуктів, які будуть корисними й ефективними для рослин, а фермерам приноситимуть максимальну віддачу та врожай. На демомайданчику ми перевіряємо й закріплюємо ефективність продуктів – як вже наявних в асортименті, так і тих, що тільки-но створюються в лабораторії.
Демокомплекс розташований поряд з основним виробництвом ТД «Киссон». Під закритим ґрунтом маємо 1200 м2 – це 4 повноцінні теплиці з опаленням і 2 розсадні теплиці меншого розміру. Є ділянка відкритого ґрунту площею 500 м2.
А.: Як давно працює демокомплекс? Звідки з’явилася ідея демонстрації продуктів у такому форматі?
М. М.: Повноцінно майданчик функціонує 2 роки. Але ідея його створення з’явилася років 5 тому. Тоді у нас була всього одна розсадна теплиця та невелика ділянка відкритого ґрунту, де проводилися наукові випробовування. Вже тоді ми відчували, що для комунікації з кінцевим споживачем цього недостатньо. Фермеру замало розповісти, як працює препарат, – треба показати.
Торік на базі демокомплексу ми розпочали сортовипробування. У цьому році демонструємо, як працюють продукти ТД «Киссон», на тих гібридах, які добре знають і вирощують по всій Україні.
Л. Г.: ТД «Киссон» співпрацює з лідерами насіннєвого ринку – Syngenta, Rijk Zwaan і Clause. Під кожну культуру – огірок, томат рожевий, томат червоний і перець – відводимо окрему теплицю.
Фермери можуть порівняти свої результати з нашими та проконсультуватися щодо технологічних аспектів.
М. М.: Серед іншого ми використовуємо біологічний захист від комах. Зокрема, джмелів для запилення, а також ентамофаги й феромонні пастки від компанії Rosana, тим самим виключаючи інсектицидні обробки.
А.: Які продукти ТД «Киссон» випробовуєте в демонстраційних умовах?
М. М.: Важко виділити щось конкретне, адже ми закладаємо повноцінну технологію з використанням усіх необхідних для вирощування продуктів. Основне живлення складалося з добрив водорозчинних формуляцій, фосфорних і калійних. Вносили хелатні форми кальцію, магнію, набір мікроелементів Хелатин Мультимікс.
З поливом додавали мікробіологічні добрива Байкал ЭМ® і гумати. Також працювали лінійкою продуктів-новинок для стимуляції кореневої системи та амінокислотами.
А.: Яких результатів вдалося досягти в умовах закритого ґрунту з використанням продуктів і досвіду ТД «Киссон»?
М. М.: Завдяки продуктам ТД «Киссон» ми розкрили потенціал обраних гібридів майже на максимальному рівні.
В середньому з одного куща отримали 5,5–7 кг огірків – 16–20 кг з кв. м. Рожеві томати дали 5–5,5 кг з куща, або 12–15 кг із кв. м.
Якщо говорити про продукти, які вплинули на рівень врожаю, я б виділив стимулятор кореневої системи Ferti Root®. Саме потужна коренева система дає можливість рослині набирати масу плодів.
Добре себе показав препарат Байкал ЭМ®, який вносимо для структуризації ґрунту. Два роки тому ми мали проблемний ґрунт – важкий суглинок з невеликим засоленням та крупною грудкою. Систематичне внесення препарату дало змогу забезпечити структурність ґрунту, заселити його корисними мікроорганізмами. Зараз у нас пухкий ґрунт без переущільнення.
Звісно, високий урожай забезпечили мінеральні підкормки на основі плантаторів та хелатів. Але ми не просто вносили препарати, а дотримувалися правильних технологій.
А.: Окрім широкого спектру добрив і субстратів, ТД «Киссон» почав надавати послуги лабораторії, а агрономи-консультанти здійснюють післяпродажний супровід і консалтинг. З якими запитами найчастіше до вас звертаються аграрії?
М. М.: наявність власної лабораторії – важлива перевага демокомплексу.
Насправді кожне виробництво унікальне, адже всі мають різні вихідні умови – склад ґрунту, поливної води, застосовують різні технології та продукти. Тому запити можуть бути найрізноманітніші – від елементарних проблем із розсадою до хвороб і шкідників, які складно ідентифікувати.
Цей рік був дуже дощовим, тому навесні спостерігався розвиток хвороб, які люблять вологу, – переноспороз, кореневі гнилі, розвиток тлі, трипсів. Все це ми допомагали вирішувати завдяки великому досвіду та якісним продуктам.
Читати по темі: Вирощування насіннєвого гороху на Півдні України
Лабораторія виконує широкий спектр аналізів – від вибору посівного матеріалу, який перевіряється на зараженість і життєздатність, до аналізу ґрунту на агрохімічні показники, забезпеченість елементами живлення, засолення, зараженість кореневими гнилями й фітопаразитичними нематодами.
Також лабораторія проводить комплексний аналіз рослинного зразка в період вирощування, аналіз добрив на відповідність кількості діючої речовини, якість отриманого врожаю й аналіз поливної води.
Ми ділимося своїм досвідом і надаємо консалтингові послуги, щоб наші клієнти могли отримати такі ж чудові результати, як і ми в демонстраційних теплицях.
А.: Поділіться планами розвитку демокомплексу на найближчий рік.
М. М.: Звісно, це розширення майданчика. Ми прагнемо охоплювати більше культур і технологічних операцій.
Л. Г.: Слоган нашої компанії – «Світ рослин нами задоволений». Ми націлені на те, щоб, застосовуючи наші препарати та технології, клієнти могли отримати максимальну врожайність із мінімальними витратами. Щоб ми їли смачну здорову продукцію, а Україна перетворилася на світового лідера в галузі
овочівництва.
Опубліковано в журналі “Агроном”, 2021